donderdag 13 december 2018

Door dik en dun

Of het net zo relaxed ging als ik me voorstel? In elk geval deden we het vaak: met het hele gezin naar het bos. Het Leersumse veld was erg leuk, want daar werkte mijn pa en dus kende hij de weg op zijn duimpje. Ik herinner me nog de keren dat we met z'n allen, in regenpakjes en regenlaarsjes liepen te stampen door de modder. Enthousiast. Vuil en kletsnat. Ze deden het, mijn ouders!
Ondertussen leerden we heel veel. Pa legde uit wat het verschil was tussen de Nederlandse en de Amerikaanse Eik, hoe je de Berk kon herkennen en wat de beuk voor vruchtjes had. Hij wees ons de paddenstoelen en liet ons genieten van de geluiden. Herkende de Specht, de Merel en de Kraai. Leerde ons dat je niet in mierenhopen moest stampen en liet ons zien waar de nestjes van de vogeltjes zaten.

Nog even terug naar de bomen. Een afgezaagde boom was voor pa reden genoeg tot onderwijs.
Spelenderwijs, dat wel. We deden alles spelenderwijs en luisteren was niet verplicht. Wie weet weten mijn broers en zussen hier dus niets meer van! Maar ik weet dat het mij enorm interesseerde. Die boomstammen hè, die hebben ringen. Iedere geslaagde voor de basisschool weet dat. Pa legde me uit wat die groeiringen betekenden: jaren. Hoe meer ringen, hoe ouder de boom. Samen stonden we rond die stammen, luisterend naar en pratend over wat we zagen.

Dat beeld kwam heel sterk naar boven toen ik in een boek daarover las. Een simpele roman, lekker ontspannen maar toch boeiend genoeg, wees mij op een mooie symboliek:

"Ik heb iets voor je'. In zijn hand hield hij een kleine houten schijf, die hij haar voorhield. Het was de doorsnede van een boomstam, geschuurd en gebeitst, zodat de natuurlijke kleuren van de ringen erdoorheen kwamen.
"Als je ooit bereid bent met me te trouwen, Joy, weet dan dat ik mijn best zal doen om tijdens de smalle ringen van je te houden, net als tijdens de brede ringen. Door dik en dun." Waarop Joy antwoord: "Net als een boom, zullen we moeilijke jaren en overvloedige jaren tegemoet gaan. En daar kunnen we doorheen komen als we aan elkaar toegewijd zijn."

Mooi hè! Trouw zoals een boom staande blijft in weer en wind, door dik en dun.
Bij dat gezegde dacht ik nooit aan de ringen van een boomstam. Maar ik vind het een prachtig beeld.
Bijzonder eigenlijk dat God in de schepping, in bomen die wij soms niet eens goed op hun waarde schatten, zulke symboliek heeft gebracht, waar wij als mensen weer wat van kunnen opsteken! De wind waait.


Citaat uit: Van naald tot draad, serie Eigen taart is goud waard deel 3, Tricia Goyer & Sherry Gore, pag. 338

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's