maandag 3 augustus 2015

Stap uit de boot, durf op 't water te lopen

Misschien is het leuk als ik je nog even uitleg waar die vorige blog vandaan kwam. Ik bedoel, zomaar op eens dat zinnetje: Stap uit de boot, waarom was dat opeens in mijn gedachten?

Het is al weer een poosje geleden dat ik van mijn zusje een boek kreeg: Leef Koninklijk, geschreven door Martin Koornstra. Net als zij het mij aanraadde, kan ik het jullie ook aanraden. Het is een ontzettend goed boek, makkelijk te lezen, maar voor mij stonden er wel heel veel nieuwe dingen in. Een echte eye-opener dus.
Aan het eind van hoofdstuk 1 haalt Martin het liedje aan, wat op mijn vorige blog wordt gezongen dmv het filmpje.God heeft een plan met je leven... dus... stap uit de boot, durf op 't water te lopen.

Bijbelkenners onder ons zullen weten dat deze zin komt van Petrus, die net als de Heere Jezus op het water wilde lopen, snel naar Hem toe. Ziende op Hem ging het goed, kijkend naar de golven zakte hij weg.

Hieruit blijkt dat geloven ook iets van 'uit de boot stappen is', Kijkend naar Jezus en vertrouwend op Hem kunnen er mooie dingen gebeuren. En God zoekt mensen die Hij daarvoor kan gebruiken. Hij zoekt jou. Hij zoekt mij.

Nou ja, ik las het boekje van A tot Z en kwam natuurlijk regelmatig deze zin tegen, op allerlei verschillende manieren. Maar het kwam vaker naar me toe, niet alleen via het boekje, ook door andere boeken, tijdschriften, tijdens Ministrycursus, door de Bijbel zelf en in de kerk. Een dominee, die zoiets zei. Of één die er zelfs heel de preek over hield: 'Ga uit de ark'.

Jaaaa.... maar dat kan pas als God de deur opent. Veilig in de ark is natuurlijk wel een prachtig plekje. Je hoeft pas naar buiten als God het zelf zegt.
Zomaar een opmerking als reactie op die preek.
Maarr... heeft God die deur dan niet al geopend? Voor elke christen? Jezus zegt het toch:"Gaat dan heen, onderwijst al de volken..." Is dat niet een beetje hetzelfde als: Stap uit de boot. Weg uit je eigen veilige cirkeltje van gelovigen onder elkaar.

Weet je, ik ben van mening dat God van ons vraagt om vol van liefde voor Hem en door de kracht van de Heilige Geest te gáán!En dat doe je vooral door te luisteren én te gehoorzamen. Ga naar de plek waar Hij je heen stuurt, Durf in de kracht van de Geest, breng Zijn woorden over.

Ik las gisteren weer een boek uit: Woorden hebben kracht, van Wilkin van de Kamp. En ja hoor, daar las ik het ook: Durf, heb moed, heb lef. Ga! Gehoorzaam!
En op de conferentie van New Wine zei Bisschop Zac wat hij ook in het interview van de Visie nr. 29/30 zei: Je moet er op uit! Mensen komen niet meer van zelf naar de kerk. Wij moeten van Jezus vertellen. En: De Heilige Geest duwt ons altijd het centrum uit, de wereld in.

Een opdracht voor ons allemaal: Ga. Blijf gerust in je eigen straat, in je eigen woonplaats. Mensen zat die het Goede Nieuws nog niet hebben gehoord. Maar kom in beweging. Zoek mensen op en vertel ze in opdracht van God over Die ene Naam, Jezus, die de Verlosser en Redder is. Zoveel mensen weten het nog niet. Wat let je nog? Stap uit de boot. Durf op het water te lopen, ziende op Jezus!

3 opmerkingen:

  1. Prachtig blogje en dringende oproep om op te staan en... te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een andere kijk op het bijbelgedeelte. Heel anders zoals het mij altijd geleerd is.
    https://m.youtube.com/watch?v=ponL1jAMBng

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Renata, mooie manier van uitleggen van Matthijn. Heel goede preek. Zo is het, maar wat hierboven staat, zo is het ook. Volgens mij kan dat heel goed samen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's