dinsdag 22 mei 2012

Hoeveel graden wordt het vandaag?

-Rob, het wordt vandaag mooi weer. Vandaag doe je korte mouwen aan.
Nijdig schudt Rob zijn hoofd. En hoe ik het ook wend of keer, Rob trekt geen korte mouwen aan.

Het eerste jaar dat me dit overkwam, hij was een jaar of zes, lag het stapeltje shirts voor niets in de kast.
Met geen mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar dat hij korte mouwen aan deed. Pas als het hééél warm was, lees 30+, dan ging hij overstag en deed een hempie aan, een shirt zonder mouwen. Maar de korte mouwen waren geheel uit de boze.
De afgelopen jaren hebben de shirts dus niet of nauwelijks in de kast gelegen. Twee had ik er, voor als hij ging logeren. Want...grrr...daar deed hij ze wel aan. Logeeroom en tegelijkertijd echte oom, mijn broer kon ik door de telefoon horen glunderen.
-Hij heeft korte mouwen aan hoor!
En ach, dat gunde ik broerlief wel. Maar toch...

Samen met Boddaert heb ik vorig jaar bedacht de situatie maar eens visueel te gaan maken. Nu reageert Rob helemaal niet op picto's ofzo, dus ik vond het jammer van mijn tijd, maar wie weet. Toch maar proberen.
Ik dook achter de pc, startte Word en Internet op en maakte een mooi A5-je met temperatuurmeter en shirts.


-Kijk eens Rob, wat ik hier heb. Ik leg hem uit wat het is en hoe het werkt.
-Tot 18 graden mag je lange mouwen aan, tot 25 graden dóe je korte mouwen aan. Ik leg de nadruk op 'doe'!
En daarboven mag je een shirtje zonder mouwen aan.
Samen hebben we de temperatuurwijzer op zijn kamer gehangen. En...

-Mama, hoeveel graden wordt het vandaag?
Gromgrom, ik slaap nog, hoe laat is het?
-Ma-am, hoeveel graden wordt het vanda-ag??
-Eh...plotseling wakker weet ik het: hij wil weten hoeveel graden het wordt tuurlijk! Slaapkop!
Liggend in mijn bed moet ik dat weten???
-Eh...ik geloof ongeveer twintig, Rob.
-Maar hoeveel preci-es???
O ja, hoe kan ik zo makkelijk zijn...
-Twintig graden precies Rob.

Die ochtend zit Rob met korte mouwen aan het ontbijt.
En ik? Ik snel naar de winkel. Want ja, nu zijn twee shirtjes niet meer genoeg. Joehoe!!!

Het heeft weken geduurt voordat Rob niet meer om de temperatuur kwam vragen. Al snel  bekeek hij het weerbericht zelf, op internet. En nu? Anno 2012, mei met eindelijk mooi weer?
Hij is met korte mouwen naar school. De bus kwam hem halen toen ik Geert weg bracht. De korte mouwen zijn nog aan, tenminste, ik zie nergens iets rondslingeren. Maar de jas is ook weg. Je weet immers nooit???
En geef hem eens ongelijk, hier in Nederland!

!Willen jullie zo'n kaart voor je kind? Ik kan het zo doorsturen. Even mailadres doorgeven!

7 opmerkingen:

  1. geweldig bedacht en het helpt ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Subliem!!!! Subliem bedacht, zo kan hij zelf checken wat voor weer het wordt en welk shirtje erbij hoort... Ik vind het een prachtige oplossing en nog logisch ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heeeej wat goed !!!
    ik wil heeel graag ook dze kaart !!
    Kunnen we hem niet uibreiden met snowboots, skisokken lage sokjes en blote voeten??
    dat is hier ook zo ingewikkelt...
    en die jas, ja heel herkenbaar !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk om dit te lezen. En heerlijk dat je eigen idee ook zoveel resultaat heeft!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oo wat super zeg! dat heb je helemaal super bedacht en voor hem een handvat.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's