woensdag 16 maart 2016

Zijn liefde geneest

Al die gevoelens van onmacht, onbegrip en teleurstelling tegenover blijdschap en troost maken me bekaf. Herkenbaar? 

Het was een moeilijke zondag en, zoals bij mij past, blijf ik daar meestal nog wel even in hangen. 
Ik vond het lastig mensen te ontmoeten. Mensen die er van af weten. En dan vragen zouden gaan stellen. Maar gelukkig, dat gebeurde niet. 
En uiteindelijk overwon de blijdschap het van de pijn.  
Blijdschap, vraag je? Ja, ergens in mijn hart was nog dat diepe verdriet, maar de blijdschap is er ook. Een intense vreugde om dat ik nu weet dat het niet gaat om wat mensen over je zeggen, om wat mensen over je uitspreken, om wat mensen doen. En dan bedoel ik, voor alle duidelijkheid, mensen in het algemeen. Het gaat om Jezus. Mijn Heiland en Verlosser.

Woensdagmorgen, vorige week, las ik het stukje van de veertigdagentijd uit het boekje van Wilkin van de Kamp, Een zevenvoudig geschenk. En echt, ik was helemaal de tel kwijt, dus ik las niet het stukje wat aan de beurt was. Nú doet een boekenlegger wonderen :), maar vorige week was ik nog niet zo helder.
En ik las in het stukje, wat dus eigenlijk niet aan de beurt was, het volgende:
'Als je gelooft in Jezus, dan wordt je leven niet langer bepaald door wat jou is aangedaan, maar door wat vóór jou is gedaan aan het kruis.De waarheid is dat Jezus slachtoffer werd in jouw plaats. Hij wil niet dat jij nog één minuut langer vasthoudt aan je rol als slachtoffer, maar dat je het wonder van het kruis omarmt, zodat zijn liefde je hart kan genezen.'

Voelde ik me slachtoffer? Hm, misschien een beetje. Was dat terecht? Wie weet... Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er om dat Jezus me daarvan kan bevrijden, juist omdat Hij Slachtoffer (en neem dat woord dan maar heel letterlijk) werd in mijn plaats. 

Dat Zijn liefde zo groot is dat Hij voor mij aan het kruis ging. Dat Zijn liefde zo groot is, dat Hij in staat is mij te genezen van de pijn die er is. Dat was zo heerlijk om weer eens te lezen. De pijn blijft. Maar overheersen doet het niet meer. Vreugde en blijdschap overheersen. Ook als ik eens met iemand spreek hierover en toch weer volschiet, is de blijdschap er omdat ik weet: het draait om Hem. Om Hem alleen. Mensen vallen weg. Omstandigheden ook, alleen Hij blijft over. Wat wil ik nog meer? Goddank dat Hij zijn Zoon gaf om zonde, pijn, schuld en schaamte weg te nemen. 
Deed Hij voor mij. Deed Hij ook voor jou. Weet je dat al?? 


1 opmerking:

  1. Ik denk dat ik een paar blogs heb gemist om precies te weten waar het over gaat. Maar het stukje: 'Als je gelooft in Jezus, dan wordt je leven niet langer bepaald door wat jou is aangedaan, maar door wat vóór jou is gedaan aan het kruis.' Vind ik prachtig. En ik hoop dat je daar elke keer weer kracht uit kunt putten!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's