maandag 3 september 2018

De gevolgen van vreemd gaan

-Weet je wie ik pas tegenkwam als vrijwilliger in onze kerk?  Geertje.
- O ja, dat is leuk hè. Ik heb haar pas nog gesproken. Zo'n leuke vrouw geworden. Ze is echt opgeknapt.
Stomverbaasd kijk ik mijn vriendin aan. Oké.... hier moet ik even over na denken.
Maar nog voor ik dat kan doen haakt een andere vriendin er ook op in.
-Ik zag haar pas ook en ik heb haar uitgenodigd voor de koffie. Zóo gezellig, kirt ze.

Ik ben stomverbaasd en ook een beetje verbijsterd en boos. Tuurlijk, ieder mens mag er zijn en heeft behoefte aan leuke contacten en goede vriendinnen. Toch vind ik het ook raar.

Geertje is er een jaar of drie geleden vandoor gegaan met een ander. Haar man gechoqueerd achterlatend. Twee gezinnen kapot en, zo lijkt het nu, zij leven nog lang en gelukkig.
-Ik, zo zei ze, kies nu eens voor mezelf.
Nu de grootste schok voorbij is en zij weer terugkomen in de stad, zijn ze weer van harte welkom in kerkelijke gemeente. Prima. Hoewel? Ik vind het lastig. Want op diezelfde plek zijn ook twee diepgewonde mensen, de ex-en van dit stel. Die lopen in en uit op de plek waar zij nu vrijwilliger is. En ik vraag me af of er nu niet keihard over de gevoelens van anderen gelopen wordt. Platgetreden, dat waren ze al. Nu krijgen ze nog een schop na om juist op een plek waar ze graag komen weer geconfronteerd te worden met iemand die hen zoveel pijn heeft aan gedaan. Dienstbaar aanwezig in de kerk.

Moet ik vergeten? Moet ik vergeven? Ja! Ik ben geen haar beter dan hen en ik weet dat ze ook bij Jezus mogen komen. En ik wil haar niet oordelen op wat ze doet, want ik weet haar motieven niet zo heel goed. Al werd ze niet mishandeld of was er geen sprake van psychische stoornis of zo, dus... Is trouwens helemaal niet aan mij! Maar blijft staan dat er veel kapot gemaakt is. Hoewel het haar misschien goed heeft gedaan, is hij diep verwond en verbrijzeld. Nog altijd. En die pijn, die wil ik blijven zien. Daar wil ik niet over heen walsen.

Alles lijkt te wennen. ook dit. Ook voor de kerk kennelijk. We vergeten en nemen de ander met open armen terug. Zonder dat er dingen veranderen en uitgepraat worden is dat misschien toch niet zoals God het heeft bedoeld. Het wordt in elk geval wel makkelijk gemaakt. Je gaat vreemd, je choqueerd iedereen in je wijde omgeving. Je trekt je een paar jaar terug en daarna kom je als zelfverzekerde dame retour. Iedereen is blij je weer te zien en vind je zo'n prachtig mens geworden. Het heeft je echt goed gedaan.

Sorry hoor, goed gedaan?? Kan zoiets goed voor je zijn? Wie houdt wie nu eigenlijk voor de gek??


5 opmerkingen:

  1. Dit is niet wat het zou moeten zijn. Ik lees nergens het woord berouw. Jammer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat me niet helder is, wat is nu je punt? Dat overspel en scheiden zonde is dat is duidelijk en is ook volgens de bijbel niet goed. (Zoals zoveel dingen in ons aller leven natuurlijk.) Ook is de bijbel duidelijk hoe te handelen als christen in deze situatie, en dan vraag ik je, heb je met deze mevrouw gepraat en daarna met meerdere van de gemeente? Was je er eigenlijk bij in dat gezin? in dat huwelijk?
    Als ik de blog lees voel ik enorm veel veroordeling, naar de dame die vreemd is gegaan en ook naar de mensen toe die haar vriendelijk behandelen.
    Dan vraag ik me af, wat had je dan graag gewild? dat de kerk zondaars buiten de deur houd? en alleen de stiekume zondaars binnen laat? want zondaars zijn we tenslotte allemaal, maar dan fijn als zonden goed verborgen is gebleven? Het lijk dat je het lastig vind dat er mensen zijn die deze 'zondaar' weer opnemen in de kerk, had het dan beter geweest als ze niet vriendelijk en positief over deze dame praten? had je je beter gevoeld als ze er schande van hadden gesproken? Wat zou Jezus doen vraag ik me af?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie. Mij punt is de pijn van de achterblijvers. Ik veroordeel niemand, ik praat ook met deze mevrouw en ik vind haar ook vriendelijk, regelmatig spreek ik haar in de winkel waar ik werk en zeg haar gedag onderweg. Maar ik vind dat over gevoelens van de ex heen gelopen wordt, alsof hun pijn er niet meer hoeft te zijn. Dát vind ik erg lastig. Daar mag meer rekening mee worden gehouden.

      Verwijderen
  3. Hoi Aline,

    Ik denk dat je ongemakkelijke gevoel wel begrijp. Ik denk dat jij het vooral lastig vindt dat er over de scheiding als een positieve daad wordt gesproken. (want 'ze is er zo van opgeknapt')

    Ik denk dat jij (en ik) het moeilijk vinden dat in de christelijke gemeente scheiding geheel geaccepteerd lijkt te zijn.

    Wij kunnen nooit oordelen over andermans situatie. Je weet pas wat het is als je in iemands schoenen staat. Dus daar blijf ik ook vanaf.

    Maar wat ik wel moeilijk vind is dat ook in de christelijke omgeving het 'ik' voorgaat op het 'wij'. En dat we dat bijna normaal gaan vinden. Terwijl ik daar in de Bijbel andere dingen over lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Aline, ik begrijp zo goed wat je bedoelt. Heb dezelfde ervaring in de familie. Bijna iedereen ontvangt de zus/schoonzus weer met open armen.Alsof er niets gebeurd is. Ons word het kwalijk genomen min of meer dat we contact houden met onze ex zwager die er alles aan gedaan heeft om zijn huwelijk goed te houden.Het oordeel komt ons niet toe dat weet ik ook wel maar als er totaal geen spoor van berouw of verdriet is vind ik het heel moeilijk. Er wordt gewoon gezegd God verlangt niet van mij dat ik in een ongelukkig huwelijk blijf. Dan weet je het niet meer. We proberen om vriendelijk te blijven maar we hebben er wel op gewezen dat ze fout was en dat God echtbreuk verbied. Maar het blijft moeilijk omdat het langzamerhand geaccepteerd wordt in de kerkelijke gemeente. Groeten Corine

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's