woensdag 12 september 2018

The Choice, de Keuze

-Kijk eens, deze moet je eens lezen.
Voor ik het weet krijg ik een boek in handen geduwd en niet veel later zit ik in Auschwitz. In de wereld van Edith Eva Eger. Inmiddels dokter in de psychologie, winnaar van de Nobelprijs voor vrede en ruim negentig jaar oud.
Haar indrukwekkende, angstaanjagende en moedige levensverhaal heeft ze nog niet zo heel lang geleden opgetekend. Geboren in Hongarije, Jood, geleden in Auschwitz onder het Duitse regime, nu wonend in Amerika, levend als bekend en bemind oorlogsslachtoffer, als één van de weinige overlevende van de verschrikkelijke tragedies van 1940-1945 in het genoemde kamp en zelfs in kamp Grunkirchen.

De keuze, Leven in vrijheid. Bizar en bijzonder. Eger stelt ons de keuze: leef je als slachtoffer, of kom je als winnaar uit de strijd? Vergeef je? Of leef je vanuit je wraak, wat je kapot maakt? Waardoor je in het verleden blijft hangen en dát aandacht geeft?
Enkele citaten die mij raakten:
- De tijden veranderen en wij veranderen met ze mee. We bevinden ons altijd in het proces van worden (pag. 249)
- Leven om het verleden te wreken; leven om het heden te verrijken; ga je in de gevangenis van het verleden blijven of laat je het verleden een springplank zijn die je in het leven nu helpt te bereiken dat wat je nu wilt? (pag. 210)
- Ik ben verantwoordelijk voor eigen gedrag en keuze. Alleen ik kan doen wat ik doe op de manier waarop ik het doe (pag. 208)
-Als je iets te bewijzen hebt, ben je niet vrij (pag. 219)
- Vergeven is rouwen om wat er is gebeurd, om wat niet is gebeurd en de hoop op een ander verleden op te geven. Vergeven is het leven accepteren zoals het was en is (pag. 251)

Eger heeft geleerd door haar trauma's heen dat je kunt kiezen voor het goede en voor vrijheid in plaats van slachtoffer te blijven van wat een ander je heeft aangedaan. Om zo je leven beter te maken voor en door jezelf en voor anderen.

Net voor ik dit boek las, las ik 'Bevrijd van jezelf' van Tim Keller. Grappig dat het doel hiervan hetzelfde is, nl vrijheid. Hij heeft alleen een totaal Ander principe en Ander uitgangspunt. Eén die me wat meer ontspannen lijkt. Hij zegt dat als je vanuit je ego denkt en kiest, je steeds weer op zoek bent naar wat nieuws, wat anders. Om je leegte van binnen te vullen, je pijn te verwerken en jezelf goed neer te zetten in de hoop op een leven in vrijheid. Waar je eigen ego leeg, pijnlijk, druk en breekbaar is, kun je ervoor kiezen om te leven vanuit Jezus en Zijn Overwinning. Oordelen en veroordelen over anderen laat je dan los. Oordelen en veroordelen over jezelf is niet meer van toepassing. Alleen de vraag 'wat vindt God hiervan en hoe kijkt Hij naar mij' is nog belangrijk. Vanuit Zijn liefde leven, voor jezelf en voor de ander, kan alleen als je weet dat Jezus je Verlosser en Overwinnaar is. Dan ben je in Gods ogen rein en heilig, volmaakt en rechtvaardig, geliefd en aanvaard en mag je ontspannen leven in vrijheid.

Twee totaal verschillende boeken. Twee totaal andere uitkomsten. Indrukwekkend om te lezen en heel leerzaam. Maar dan de tweede niet zonder de eerster, wil je er een goede, lees christelijke, balans in vinden, lijkt mij.

Wist je trouwens dat Jezus ook koos. Hij koos nooit voor Zichzelf, maar altijd voor de ander. Voor jou, voor mij. Dat was de beste keus ooit!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's