maandag 26 maart 2012

Breien, werken en rusten op zondag

Ik ben een beetje aan het klieren geweest met mijn reacties. Wel door middel van een wachtwoord, of niet. Maar zodra ik de rectificatie uitzet, valt het hele internet belabbert uiteen. Dus toch maar weer aan.

Welkom nieuwe volger: waardevol mens zijn, ik wens je veel leesplezier!

Wat een weertje he. Hoewel 's morgens nog fris, ik had het echt koud met de zomerjas, verbrandde ik gisterenmiddag mijn knieƫn. Gelukkig zijn ze nu al weer lekker bruin.
Wat ik toen deed? Nou-ou, het kost me best wat moeite dat te vertellen.
Ik zat lui in de stoel, in de zon, met mijn breiwerk. En nu moet je niet al te hard gaan lachen, als ik je zeg dat ik me een beetje gewetensbezwaard voelde. En telkens weer drong de vraag zich aan me op: mag ik breien op zondag??? Vooral toen ik een stel steken er per ongeluk af liet gaan: zondagswerk is niet sterk!
Vroeger mochten we best wat op zondag: schrijven, knutselen, buiten spelen, maar achter. Maar we mochten niet handwerken.
Eenmaal getrouwd kwamen man en ik overeen dat ik wel ging borduren op zondag. (Ja-ah, dat heb ik ook nog gedaan!)  En nu lag manlief op bed en ik ging breien. Kon niet even overleggen ofzo. Maar ik had er vooral plezier in en voelde me niet schuldig. Samen met dat mijn geweten wel een beetje sprak, vreemd he.

Dan komt Rob eraan lopen.
-Zo-o, mamsjelief, ben je lekker aan het breien? vraagt hij me met zijn schattige intonatie.

En dan heel zachtjes:
-Mag ik in de tuin werken?
-Tuurlijk mag jij in de tuin werken kerel, doe maar lekker.
-Maar, vindt de Heere dat ook goed?
-Ja hoor,de Heere vindt het erg fijn als jij lief speelt.
Zo zie je maar, werken in de tuin is voor hem een echte vorm van werken, terwijl wij het gewoon spelen noemen. Hij is pas tien, toch!

Weer wat later, als Rob klaar is met aarzelend in de tuin spelen, (ik had hem dus niet overtuigd,) komt ie er weer aan.
-Mamsjelief, ik heb nog niet gerust vandaag.
-Nou, als je lekker rusten wilt, ga je toch even lekker ergens liggen?
-Nee, ik wil niet rusten, maar ja, het is toch rustdag vandaag??

Ai! Zo zwart-wit he. En zo moeilijk uit te leggen, wat met rustdag wordt bedoelt aan dit jochie met autisme. Maar toch, hij leeft in elk geval strakker als zijn mamsjelief! Maar of-t-ie daar nu blij mee was?

7 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar allemaal! Ook onze zoon van tien heeft een auti-beperking, het zou zo maar bij ons gebeurt kunnen zijn!
    Ik lees daarom met veel interesse je blog!

    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je best mag breien op zondag hoor. Ik denk dat de Heere veel meer plezier in mensen heeft die in vreugde leven dan in mensen die zich telkens schuldig voelen en daaronder gebukt gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik brei alleen op zondag :-) Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Aline, nog bedankt voor je welkom, ik las het later pas :) Heerlijk he, zo'n rustige, prachtige zondag! Tja, op welke wijze men de (alle) dagen precies invult is iets persoonlijks tussen God en de mens, vind ik ;) Hij vormt het geweten. En dat we onszelf daarbij kritische vragen stellen, is helemaal niet verkeerd, lijkt me... Grappig hoe je zoon erop reageert.

    Wij hadden een halve relax-dag en een halve werkdag, want we moesten na een weekend weg weer druk inpakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je welkom.
    Grappig. Ik ken de uitdrukking. Een zondagsteek houdt geen week. Heel herkenbaar je zoon. Dingen zijn soms zo moeilijk uit te leggen. Vooral als er uitzonderingen op de regel zijn dan wordt mijn zoon boos en zegt alleen nog maar "ik snap er niks van" en wil dan niet meer luisteren

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's