vrijdag 3 april 2015

Goede Vrijdag

Pilatus zit in een moeilijk parket. Wat moet hij nu doen? Jezus loslaten of het volk hun zin geven en Hem aan hen overgeven? Voor of tegen Jezus kiezen? Voor Jezus kiezen betekent het volk tegen je. Dat wil je niet, dat kan gevaarlijk zijn. Dan staat je eigen leven op het spel. Maar voor het volk kiezen, dat betekent een onschuldige ter dood veroordelen. Lastig voor Pilatus. Lastig voor ons? Staan wij ook wel eens voor zo’n keuze? Wereld of God, vrienden of Jezus?

Pilatus laat zich uiteindelijk leiden door zijn angst. En hoewel hij niets verkeerds van Jezus kon zeggen, geeft hij Hem toch over aan het volk. Wat aarzelend vraagt hij het nog: moet ik uw Koning kruisigen?
Het volk is eenstemmig: wij hebben geen koning dan de keizer.

Hebben wij ook niet vaak onze eigen ik op de troon geplaatst? Kiezen voor jezelf lijkt vaak zoveel makkelijker dan kiezen voor Jezus. We willen zelf onze koning zijn, we regelen onze eigen zaakjes wel, wat hebben we nog met God te doen?

Pilatus laat Jezus gaan. Geeft Hem over in de handen van het volk, van de kerkleiders van die dagen.
Toen leverde hij Hem dan aan hen over om gekruisigd te worden. En zij namen Jezus mee en leidden Hem weg.
Voor hem was het makkelijker te gaan voor onrecht en bedrog, z’n eigen ik stond op het spel. Voor Jezus was het zo de bedoeling. Gods leiding. Zijn plan. Zijn Eigen Ik stond op het spel. De belofte aan Vader moest worden volbracht. De straf moest worden betaald. Ik ga Vader, om Uw wil te doen.

En Hij ging. Gewillig, als een offerlam ging Hij de zware weg van Jeruzalem naar Golgotha. In gedachten de liefde van zijn Vader, de liefde voor Zijn kinderen. En Hij ging door. Toen de spijkers door Zijn handen werden geslagen, Zijn lichaam verschrikkelijke pijn leed en het donker werd. Daar werd Hij tot zonde gemaakt en door God verlaten. Daar aan het kruis. Gewillig ging Hij door. Hij maakte de keuze van Zijn leven. De keuze van Het Leven. De keuze voor ons Leven. Beantwoorden wij Hem hierin? Kiezen voor deze Zaligmaker is de beste keuze die je maken kunt.

Johannes 19: 8-16
Uit: Hoop voor onderweg, uitgave van de Hoeksteengemeente Veenendaal geschreven door ondertekende



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's