woensdag 22 februari 2012

Geldmuseum, Utrecht

geld

Nog een tip voor een dagje uit nodig?
Gisteren ben ik met Geert naar het Geldmuseum geweest, in Utrecht. Het ligt op loopafstand van Hoog Catherijne, dus het was een dagje inclusief trein.
De toegang is goed te doen: 9 euro volwassenen, 3,50 kinderen.
Bij de kassa krijg je een pasje, met daarop 10 cent, geloof ik. En daarmee ga je aan het werk: via de vele computers kun je spelletjes doen. Hoe verdien je geld bij? Door te winnen. Maar kijk uit: verliezers leveren geld in.
Veel spelletjes waren voor Geert nog te moeilijk: hij had niet eens het geduld om goed naar de spelregels te luisteren, dus ja. Hij maakte het zichzelf moeilijk...
Gelukkig liep overal begeleiding. Deze mensen hielpen ons met groot enthousiasme. Hierdoor konden we toch iets kopen met ons pasje. Wat denk je van een bankbiljet, zelf ontworpen en met eigen foto? Of een geldmuseumkrant, waarin jij als grote held wordt genoemd? Erg leuk allemaal. En we konden het allemaal uitprinten, van ons verdienden en gekregen geld. Geert had geluk dat mama ook zo'n pasje had!

Samen keken we vol verbazing naar de geldfabriek. Daar worden onze echte Nederlandse euro's gemaakt. En anderen ook trouwens. dat was nieuw voor me. Mooi om te zien hoe die mensen daar bezig zijn en hoe al dat geld via de lopende band in rolletjes en uiteindelijk in doosjes komt.

Na een lekker bak koffie en een overheerlijke appelflap, welke we ook konden betalen met het pasje als je tenminste geld genoeg hebt verdiend, zijn we terug gegaan naar Utrecht Centraal. Daar is ook altijd genoeg te zien. Dus wat deden we in de trein op de terug weg? Gezellig aten we een zak manna leeg, samen uitgezocht en gekocht. Bij de Utrechtse Albert-Heijn! Mmmm.

5 opmerkingen:

  1. Dat is een leuk uitje!!! Ik kan me voorstellen dat jullie je ogen uitkeken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heel gezellig en ook nog leerzaam! Wat wil je nog meer....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een leuk dagje weg, nog nooit van die museum gehoord, ik ga het onthouden, bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het idee, dat kan ik wel gebruiken. Leuk dit soort verslagen. Wij gaan morgen naar het watermuseum in Arnhem. Kijken hoe dat is!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's