dinsdag 14 februari 2012

Schoolperikelen

Het is op scholen altijd wel wat. Vaak zijn de meest voorkomende stressmomenten voor directie het ziekteverzuim van leerkrachten. Soms heeft een klas zo'n pech, dat er continue naar een andere leerkracht wordt gezocht. Zo ook bij onze Rob. En ik kan je verzekeren, dat is niet fijn. Voor de zieke leerkracht niet. Voor de directie niet. En voor de leerrlingen al helemaal niet. Zeker niet als je autisme hebt en in een klas zit met nog 15 van zulke soortgenoten kinderen met ASS.
Het begon vorig jaar al: een juf wilde toch terug naar Ambulante begeleiding. De nieuwe juf maakte kennis met de klas, maar kreeg een ernstige ziekte met tal van behandelingen. De duojuf moest worden geopereerd en zo zaten we na de kerstvakantie zonder vaste leerkracht. De enige stabiele factor was de onderwijsassistent, meester M. En zelfs hij is een paar dagen ziek geweest...
Vorige week maandag kwam Rob zuchtend thuis.
-Nu heeft meester M. alweer een andere juf meegenomen!!!

Donderdagavond hadden we hierover een groepsoudergesprek met de directie. Je weet wel: alle ouders van deze klas met de directie in gesprek over deze bijzonder lastige situatie. Gelukkig lijken de problemen opgelost te worden. En, vanwege veel kinderen die helemaal de kluts kwijt zijn, komt er tijdelijk dubbele bezetting. Dus na de voorjaarsvakantie gaan we er weer volledig tegenaan.
Na die avond was ik weer behoorlijk gerustgesteld. Hoewel ik bij Rob geen onrust merk, is het toch vervelend en niet leuk.

Komt er vrijdagmiddag een mailtje. Dat Rob zich zo moeilijk gedraagt de laatste tijd. Of ik weet hoe dat komt en wat we er aan kunnen doen. Uiteraard weet ik dat. En er wordt aan gewerkt. Maar toch nog even met Rob in gesprek. Ik laat hem het mailtje lezen en vraag hoe dit komt.
Dramatisch slaat hij zijn hand tegen zijn hoofd.
Met een zeer meelijwekkende stem roept hij het uit:
-Dat komt omdat het HIER allemaal een beetje anders werkt bij mij!
Discussie gesloten. Kon niet anders, want ik lag dubbel van de lach. Hoe dramatisch!

5 opmerkingen:

  1. En had hij daar gelijk of niet... geweldig!! Het blijft een probleem. Zo'n kind die veel structuur nodig heeft, maar het niet altijd kan krijgen vanwege allerlei omstandigheden. Wat vaak ook overmacht is. En wij maar weer uitleggen als moeders... zucht.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ppfff wat een gedoe zeg met die leerkrachten, dat is heel erg vervelend en vooral voor deze kinderen, nou ik hoop met je mee dat het beter word

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch best zielig voor hem. Balen voor jullie dat het niet zo lekker loopt in zijn klas zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij heeft helemaal gelijk hoor !
    heelaas dat ze zulke dingen niet voor kunnen zijn , maar t is wel super vervelend !
    J had vorige week donderdag en vrijdag een invaljuf (dit gebeurd gelukkig niet vaak) en hij kwam donderdag om 12 uur al thuis of hij NU naar een andere school kon.
    donderdagmiddag is hij al schreeuwend vanaf school een drukke weg op gerend , puur uit frustratie en onzekerheid. Maandagmorgen was meneer weer de oude en gelukkig de juf weer terug !! PPPFFFFttt
    ik leef met Rob mee en hoop dat t snel weer rust is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Arm joch... dat ze dat nu niet begrijpen op school ;-)... Gelukkig begrijpt hij het zelf wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's