zaterdag 29 januari 2011

Water en vuur

Rob en Geert zijn momenteel water en vuur. Niet zo verwonderlijk: ze worden allebei ouder en vooral Geert gaat inzien dat zijn grote broer 'een beetje' anders denkt dan anderen. Vroeger, (waar praat ik over: Geert is bijna 7!) stond Rob op een hoog voetstuk, maar tegenwoordig brokkelt dat langzaam maar zeker af.
Nu is het Geert die mij regelmatig waarschuwt: "Mam, Rob heeft dit, Rob doet dat!"
Hierdoor, (denk ik), ontwikkelt Geert zich als een behoorlijk boosachtig jongetje. Als een leeuw die vecht voor zijn eigen ding.  Tegelijkertijd doet hij er alles aan om zijn grote broer te vriend te houden.
Maar vanuit Robs oogpunt is dat dan weer heel lastig. Want vrienden maken is al moeilijk, laat staan vrienden houden. En zo'n broertje, ach die houd je even goed wel. Dus daar kun je gerust de baas over spelen, of beter gezegd, die kun je gerust naar je hand zetten. En dat doet hij. Zodat hij zelf de regie in handen houdt, de controle over alles wat er gaat gebeuren. En Geert is nu op de leeftijd dat hij daar niet meer in trapt...


betere tijden: tijdens een wandeling
Een moment dat ze elkaar goed zat waren was natuurlijk de kerstvakantie. Ze zaten voortdurend bij elkaar op de lip, hadden steeds bonje. Op een avond, aan het eind van een ruzieachtige dag waren Rob en ik aan het koken. Geert lag in de kamer te spelen met iets van lego, geloof ik. En ondertussen praatte hij met Rob. Wat hij zei? Ik weet echt niet alles, het was door alle kookgeluiden en door de afstand niet goed te verstaan. Maar de toon was fout. Beetje pesterig. Gemeen. treiterig.

"Dat geloof jij zeker niet he?"
Rob liet zich niet op de kast jagen (wel knap!) en zei iets wat hij niet van mij heeft. Hoe komt hij er op?
"Geloven is lief hebben en vertrouwen. Ik houd wel van je, maar vertrouw je niet!"
Toen werd het stil in de kamer...

Allemaal fijn weekend!!

1 opmerking:

  1. Hier ook dat water en vuur gedoe. Vooral als ze moe zijn. Of als ik moe ben. Wat een uitspraak van Rob. Als hij het niet van jou heeft, van wie dan wel?

    Hoe ga je daar zelf als moeder mee om; dat Geert gaat inzien dat zijn broer anders is?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's