woensdag 25 januari 2012

Weet wat je eet!

Maandag Google chroom geinstalleerd. En plotseling krijg ik iedereen weer, zijn de reacties weer te lezen enzo. Bedankt voor de tip!
Maar...ook weer gedeinstalleerd. Want verder sloeg de pc behoorlijk vast... Wat een gedoe! Gelukkig lijkt alles weer normaal te doen op de blog. Misschien was een nachtje chroom wel lekker voor dit ding!
Weet wat je eet, dacht mijn computer wijs!

Weet wat je eet, dacht ik ook. Wil ik dat weten? was de volgende reactie.
Eh..maandag niet. Ik had trek en at makkelijk in verband met zwemles van Geert. De ChickenToNight-pot staat al klaar. Rijst erbij en sla. Makkelijk en lekker. Zelfs nog lekker als blijkt dat de konijnen zich de sla al hebben toegeeigend. Gezond? Geen idee. En nee, ik ga nu niet kijken in dat boekje wat ik kreeg van mijn zusje. Zomaar even te leen.. Ik stop mijn struisvogelkop gewoon in het zwarte zand en eet lekker. Moedig de kinderen ook aan!
-Eetsmakelijk kinders! opdat ge er maar van moogt groeien!
Niemand die me vraagt wat ze eten. Ze vragen alleen om water. Want het is lekker pittig.
Na het eten vergeet ik spontaan op de pot te kijken naar alle E-nummers. Maar goed ook?

Dinsdag. Winkelend door de supermarkt bedenk ik wat ik nu weer eens moet eten. Ja-ah, da's ook niet makkelijk, want papalief eet bijna niets, hij lust eigenlijk geen groenten...
Kinderen nemen oudergedrag graag over. Gelukkig zijn zij wel een beetje opgevoed, tenminste, het lijkt te komen. Geert eet eigenlijk niets, Rob leerde het op Boddaert en de meiden beginnen tegenwoordig ook steeds meer te proeven én te eten. Zodat ik eindelijk een beetje lol in eten koken krijg.

Ik sta dus in de supermarkt. Inmiddels ben ik klaar en heb mijn buit binnen. Lekker gezond wordt het vanavond: een overschotel bloemkool.
Thuis ga ik aan de slag: ik kook aardappels, ik bak de rundergehakt, ik kook de bloemkool. Groente, vlees en aardappels, lekker gezond toch. Dan ik pak het zakje mix. Nu toch eens kijken...
Ik schrik van alle E-nummers. Angstvallig pak ik het boekje erbij. En.. wat eten we vandaag?

E621 >> Mononattriumglutamaat >> rood >> echt vermijden!
Slllik....
E412 >> Guarpitmeel >>oranje >> pas op!
Oeiii...
E452 >> Natriumpolyfosfaat >>rood >> echt vermijden!
Slllikkk..
E339 >>Natriumfosfaten >> oranje >> pas op!
Eeiii
E474 >> suikerglyceriden >> rood
Helppp...
E330 >> Citroenzuur >> groen >> risico's bij veel gebruik
Pfujjj... toch nog een meevaller (tje)
E223 >>Natrimmetabisulfiet >> rood>> echt vermijden!

Alle mensen!! Ik sta paf! Verbijsterd. Moet je nu eens kijken. Die lekkere gehakt met bloemkool ga ik zo meteen vergiften met een heerlijk, gevaarlijk sausje! Eetsmakelijk jongens! Opdat ge maar veel ziek mag worden!?
Waar zijn we mee bezig met elkaar? En ik hier alleen in deze keuken.
Maar...vraag ik twijfelachtig af. Hoe maakten mijn oma en betovergrootoveroma dan vroeger zo'n overschotel?
Tja..toen waren er natuurlijk nog geen ovens! Tjonge, gemak dient de mens. Gezondheid? Ach...
Ik besluit niets te zeggen. Ik roer het poedertje door het water en mix er een eitje door. Ik doe de helft van het sausje over mijn gezonde schotel en gooi de rest weg. Voor de ratten, opdat ge maar tot gif moogt blijven!
Nadat we hebben gebeden wensen we elkaar eetsmakelijk. Ik doe dat met zeer gemengde gevoelens. En eet... De jongens eten rjst, daar was ik zomaar eens heel makkelijk in. De meiden smullen van het gif. Zelfs manlief eet zijn bordje leeg. En als hij tast naar een compliment van mijn kant, ben ik deze maal niet enthousiast. Het was de laatste keer dat je dit krijgt, voeg ik nog toe als iedereen zijn  bordje leeg heeft.
-Hoezo? Ik gebruik de jongens:
-Kijk: de helft eet het maar.
Een volledig lege schotel gaat terug naar het aanrecht. Ik pak er recepten bij, uit mijn ouderwetse, ooit voor moederdag gekregen en daardoor zeer geliefde map. De rest van de tijd eten we geen zakjes!
Mijn moeder kon  zonder, mijn oma ook en mijn overgrootmoeder kookte zelfs boven het vuur. Toch maar eens informeren wat zo'n stookpot kost!

7 opmerkingen:

  1. oeps,is het echt zo erg?
    Wat ik wel eens doe: bloemkool half gaar koken, mengseltje van melk/ei/kruiden erover. Bedekken met een laagje paneermeel en dan in de oven. Lekker bij de gekookte aardappels!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is erg he!? Wij eten heel weinig van al die kant en klare zakjes. Zoveel mogelijk bij het oude natuurlijke.
    Ik vind het ook erg dat al deze ongezonde dingen zoveel te koop zijn. Je weet soms half niet wat voor rommel er door eten gaat.
    En je er vreselijk in verdiepen; dat is soms zo'n zoektocht.

    Nou, jij bent ieder geval weer wat wijzer geworden!!!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooo,wij ( of liever gezegd ik ) eet dat ook zo graag.....maar nu.......laat ik het toch maar even staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar ... ja ... sorry ... als je alles met mate eet, hoe erg is het dan werkelijk? En daarbij, hoeveel jaar eten miljoenen mensen dit gif? Ja ik vind het altijd een beetje moeilijk. Ik kijk er ook een beetje naar hoor, moet ik toegeven. En ik ben er van overtuigd dat het invloed heeft op gedrag van kids, maar hoeveel? Hmmm zou ik best eens een blogje aan kunnen besteden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je zou van schrik niet meer eten he,let er al een lange tijd op wat we eten en wat er door gaat,zelf koop ik zakjes van Knorr,zonder rommel kijk maar eens.
    en verder gebruik ik van de reformwinkel ook wel wat,je moet het leren.maar ach als je het eenmaal weet gaat het vanzelf, schotel hier ook niet meer van alles voor.
    Snap jij het nog waarom ze van die rommel/vergif erin doen,ikke niet!!!

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog een heleboel van die pakjes staan. Ik ga ze weggeven. maarja, dat is hetzelfde als dat ik zeg: Ik ga iemand vergiftigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha toch maar vers koken? Het is echt veel makkelijker dan je denkt. Google maar eens wat recepten (of kijk op mijn site!)
    Maar niets mis met Guar gum, waarom is dat oranje? Het ene e-nummer is zeker de andere niet goed dat je ze iig opzoekt...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's